Det er alt afgørende med den løbende styring
Budgettering kan virke som den Der er mange, der som selvstændige har den overbevisning, at budgetter er overflødige. Jeg har mødt mange, der mener, at de har alle nødvendige tal og styring i hovedet. Kondrup Consulting er ikke uenig i det, men det giver en unødvendig risiko samt sætter en øvre grænse for det maksimale mulige aktivitetsniveau for den givne forretning.
Hvis du ønsker vækst, skal budgetterne være i orden
Det er umuligt at have en føling med hvorvidt vi som virksomhed er på den rette vej eller ej, hvis vi ikke har nogle konkrete rammer at arbejde ud fra. Med etablerede og implementerede budgetter har vi mulighed for at foretage aktive nye tiltag, for at nå frem til vores fastsatte målsætninger. Det er ikke alene bare et krav for mange banker og dine øvrige interessenter – men ligeså meget en hjælp til dig som virksomhedsejer eller leder.
Tungt og kedeligt
Det at lave et budget, kan for mange virke som en kedelig og uoverskuelig proces. Derfor er vi hos Kondrup Consulting klar til at hjælpe. Vi elsker tal og har stor erfaring med budgettering. I samråd med dig og andre nøglemedarbejdere kan vi effektivt få etableret et realistisk og holdbart budget.
Vigtig med løbende opfølgning
Verden er langt fra statisk, hvorfor din forretning og dens omgivelser også ændrer sig. Forudsætningerne fra da vi først udarbejdede budgettet, vil helt sikkert ændre sig undervejs, hvorfor det er alt afgørende, at vi løbende er ajour og følger op.
Hvilke budgetter skal jeg så bruge?
Der findes mange slags budgetter og de kan alle sammen være meget overfladiske eller utrolig detaljeret. Der findes desværre ingen let guide for, hvilke og hvor komplekse dine budgetter bør være. Det hele afhænger af din virksomhedstype, størrelse og målsætninger. Vi indleder altid vores budgetarbejde med at lære dig og din virksomhed grundigt at kende – vi kender alle de gode spørgsmål.
Langt de fleste virksomheder – uanset størrelse – bør dog alle som udgangspunkt at have et driftsbudget og et likviditetsbudget.